Dopyty a interpelácie

XV. zasadnutie Miestneho zastupiteľstva MČ Košice Sever, 17.7.2012.

Interpelácia na starostu vo veci podnetu na prokuratúru v spojitosti s uznesením o zriadení rodinného centra:

• Prečo starosta, resp. úrad neupozornil miestne zastupiteľstvo pri potvrdzovaní vetovaného uznesenia, na nesúlad uznesenia zo zákonom a prečo sa poslancom podanie na prokuratúru neukáže alebo aspoň nepovie v čom odporuje zákonu?

• Prečo bola zverejnená výzva na predkladanie projektov rodinného centra v OC Mier (Národná trieda 56), keď namáme k dispozícii vyjadrenie prokuratúry? Schválené uznesenie predsa určuje, že rodinné centrum má byť v dennom centre na Obrancov mieru 2. To budeme mať rodinné centra dve?

Vo veci pozastavenia uznesení:

Pozastavené uznesenia zo XIV. zasadnutia MZ MČ Košice – Sever:

číslo  100 / 2012
zo XIV. zasadnutia  MZ  MČ Košice – Sever zo dňa  27.06.2012 - Poslanecké dni v r. 2012.
číslo  109 / 2012
zo XIV. zasadnutia  MZ  MČ Košice – Sever zo dňa  27.06.2012 - Spracovanie komparatívnej analýzy

• Prečo starosta neprerokoval s miestnou radou pozastavenie uznesení tak, ako to určuje §13 zákona 369/ 1990 o obecnom zriadení a ako ich chcel prejednať keď on sám na rade nebol prítomný?

• Z materiálov zaslaných na XVII. zasadnutie miestnej rady vyplýva, že starosta sa domnieva, že uznesenie č. 109/2012 zo dňa 27.06.2012 vo svojej výrokovej časti odporuje zákonu z dôvodu, že ukladá úlohy prednostovi MÚ. Ukladanie úloh prednostovi MÚ MČ patrí do výlučnej kompetencie starostu. Môže pán starosta toto svoje tvrdenie podporiť konkrétnym znením zákona?

• Zákon 369/1990 o obecnom zriadení hovorí, že podrobné pravidlá o rokovaní obecného úradu upraví rokovací poriadok zastupiteľstva. Rokovací poriadok Miestneho zastupiteľstva MČ Košice-Sever v čl.VI bod č.4 hovorí, že uznesením MZ sa povinnosti spravidla ukladajú MR, miestnemu kontrolórovi, prednostovi MÚ.  Pán starosta, odporuje Rokovací poriadok MČ Košice-Sever zákonom SR?

 

Odpoveď starostu

Na dané uznesenie bol podaný podnet na prokuratúru, nakoľko sa domnievam, že je v rozpore so zákonom v súvislosti s právomocami zastupiteľstva a starostu. Nie je možné, bez predchádzajúcej diskusie a zdôvodnenia, zaviazať štatutára obce – starostu k uzavretiu zmluvného vzťahu s následným zverením majetku a poskytnutím financií. Zároveň Miestne zastupiteľstvo uložilo prednostovi miestneho úradu MČ Košice – Sever zabezpečiť zriadenie „Rodinného centra“ v Dennom centre, Obrancov mieru č. 2 v spolupráci s občianskym združením Rodinné centrum Stonožka – Košice, podľa projektu, ktorý je prílohou tohto uznesenia. Prednosta nie je štatutárom obce a preto nemôže v jej mene uzatvárať zmluvy alebo dohody. Čo sa týka informovania poslancov o podaní podnetu na prokuratúru, ako Vás na Miestnom zastupiteľstve už informoval pán prednosta Polaček, poslanci MZ o podnete na prokuratúru boli informovaní aktuálne na nasledujúcom rokovaní MZ po podaní podnetu dňa 27.6.2012.

Mám za to, že dlhodobo udržateľný projekt, ako je materské centrum musí prejsť výberom partnera a stanovením podmienok spolupráce. Vzhľadom na viackrát vytýkanú netransparentnosť Miestneho úradu, zo strany pána poslanca Šmídu, a opierajúc sa o požiadavku na jej zlepšenie, som nariadil zverejnenie výzvy na predkladanie projektov „Rodinného centra na Severe“. Chcem aby aj pre občanov bol výber združenia, ktoré bude zabezpečovať tieto aktivity jasný, transparentný a prístupný pre všetkých. Už dnes môžem povedať, že na výzvu sa ozvalo 5 združení, ktoré predložili svoje projekty.

Prednosta úradu sa napriek tomu aktívne zaoberal možnosťou zriadiť materské centrum v Senior dome. Počas procesu prípravy okrem iných objektívnych príčin narazil aj na negatívne stanovisko Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, k zriadeniu rodinného centra v poslancami schválených priestoroch.